SERENGETI, TANZÁNIE 2015

Bylo to trochu riskantní rozhodnutí, vydat se do Tanzánie v květnu.
Největší množství srážek zde spadne v dubnu. Květen je hned druhý nejdeštivější měsíc. Ale na druhou stranu by zde, po období dešťů mělo být všechno zelené, rozkvetlé, plné nového života.
Cílem naší  cesty  byl  NP  SERENGETI   a  kráter NGORONGORO.

Jaká tedy byla nakonec realita ?

1. MAPA TANZANIE

MAPA TANZÁNIE

Letecky jsme se dopravili do ARUSHI na letiště KILIMANJARO.
Odtud jsme se rozhodli cestovat na Serengeti autem. Letadlo by stálo dalších 200 USD. Autem je to asi 5-6 hodin jízdy. Ale dá se ledacos vidět.

mapa serengeti

1.1-MAPA SERENGETI


Nejen vidět ale i zažít. Deště stále trvají a podle toho naše cesta na Serengeti vypadá. Zhruba po hodině jízdy přejíždíme malou řeku .
Tedy malá je celý rok. Ale po deštích uplynulých dnů vypadá takto:


1.2-ROZVODNĚNÁ ŘEKA

Nevypadá to , že by se dala přejet. Řidič linkového autobusu mezi ARUSHOU a NGORONGORO se pokusil spolehnout na váhu svého vozidla a zkusil to projet. Dopadl ale takto.


1.3-AUTOBUS V ŘECE


1.4-AUTOBUS V ŘECE
Cestující mezitím musejí čekat na vyproštění autobusu a na svá zavazadla ….


1.5-PASAŽER S DEŠTNÍKEM

Hladina vody nakonec opadá po 2-3 hodinách čekání a můžeme pokračovat. Projíždíme přes kráter Ngorongoro a míříme směrem na Serengeti.
Další vodní překážka přichází asi půl hodiny cesty od naší lodže , v podobě malé říčky zvednuté po lijácích minulých dnů. Čekáme tu, spolu s několika dalšími auty, několik hodin. Nevíme, jestli budeme vůbec spát v posteli nebo budeme muset přečkat noc v autě.

 
1.6-ROZLITÁ ŘEKA


1.7-ROZLITÁ ŘEKA
Už je noc . Z naší lodže nám vyjelo na pomoc auto …ale ani jeho řidič se neodvažuje vjet do rozvodněné řeky. 


1.8-ROZLITÁ ŘEKA - NOC
Nakonec se situace vyřeší sama ……hladina vody postupně klesá ….a my , i když s obavami, nakonec přece jen řeku dokážeme přejet. A dostat se po celodenní cestě do postele.


SERENGETI, NÁRODNÍ PARK

Planina Serengeti byla prohlášena za národní park v roce 1951.
Od roku 1981 je Serengeti zapsána na listině světového přírodního dědictví v rámci UNESCO. S rozlohou 15 tisíc km2 je největším NP v Tanzánii. Nadmořská výška se pohybuje mezi 900 a 1 800 m n. m. Název parku je odvozen od masajského slova „serengit“, které znamená „nekonečné planiny“. Celá oblast byla dříve známá jako Maasailand, protože tu žily kmeny Masajů. Po založení NP Serengeti byli Masajové přesunuti do oblasti na okraji kráteru NGORONGORO kde se dnes nacházejí jejich vesnice.

 1.9-MASAJSKÁ VESNICE


Četl jsem slova tehdejšího prezidenta Tanzánie, která pronesl při otevření NP Serengeti . Pronesl přibližně toto slova : … chraňme toto území, rozvíjejme zde život unikátní divoké přírody tak, aby z něho měli užitek i vnuci našich dětí ….“.
Můj osobní pocit po návštěvě Serengeti byl …. že toto poselství se Tanzánii skutečně daří naplňovat ! I když ….ale ..nebudu předbíhat… 

V NP Serengeti probíhá každoročně obrovská migrace zvířat, která putují za dešti a potravou v kruhu proti směru pohybu hodinových ručiček. Odhaduje se , že této migrace se zúčastní až 3 miliony zvířat. Největší množství tvoří pakoně , až 1,5 milionu. Dále pak zhruba 400 tisíc zeber , kolem 400 tisíc gazel Thompsonových….


2.1-STÁDO PAKOŇŮ

Od prosince do května má zvěř dostatek potravy ve východní části Serengeti a Ngorongoro. Na konci období dešťů, v dubnu-květnu se zvířata začínají dávat směrem na sever . V srpnu překračují hranici Tanzánie a Keni do NP Maasai Mara v Keni. V říjnu a listopadu jsou tamní pastviny už vyčerpané a zvířata se tedy vrací zpět na Seregeti.
Na této migraci se živí silné smečky lvů, rezidentních nebo putujících se stády. Dále pak levharti, hyeny, gepardi …. Spoustu zvířat zabijí obrovští krokodýli v řekách Mara nebo Grumeti. 


2.3-SMEČKA LVŮ


2.4-LEVHART SKVRNITÝ


2.5-LVICE NA LOVU


2.6-LVICE NA LOVU



2.7-HYENA SKVRNITÁ


Co mne opravdu překvapilo, to bylo velké množství lvů, kteří se kolem stád migrujících zvířat shromažďovali. Nikdy jsem tolik lvů koncentrovaných v jedné oblasti, neviděl. Mezi nimi pak spousta mláďat. Lvi mají v této době dostatek potravy. Ale musejí si tu potravu pečlivě hlídat před vším, co má nejen nohy a zuby ale i …křídla a zobáky .


2.8-LEV PUSTINÝ


2.9-LEV PUSTINÝ


3.1-SUP AFRICKÝ a SUP KAPUCÍN


3.2-SUP KAPUCIN

Občas je opravdu potřeba vyrazit a rázně zakročit při obraně potravy.


3.3-LEV VYRÁŽÍ BRÁNIT POTRAVU PROTI SUPŮM


Díky hojnosti potravy se lvům na Serengeti daří . Výsledkem je i to, že mají možnost se věnovat páření. Velmi aktivní je v tomto ohledu lvice, která lva provokuje na počátku každého aktu , který se opakuje v intervalu vždy zhruba 20 minut.


3.4-LVICE ZAČÍNÁ LVA SVÁDĚT


3.5-LVICE ZAČÍNÁ LVA SVÁDĚT


3.6-PÁŘENÍ LVŮ


3.7-VYVRCHOLENÍ AKTU
Toto je nejdramatičtější moment celého páření .
Samci zde hrozí pořádná facka od samice, pro kterou je velmi bolestivé vytažení penisu samcem.
Jedno páření se odehrává nedaleko silnice spojující Serengeti s kráterem Ngorongoro. Je to samozřejmě velmi atraktivní podívaná.
Řidič projíždějícího autobusu zastavuje, určitě na půl hodiny …a velká část pasažérů se věnuje dokumentaristice …..


3.8-PASAŽEŘI AUTOBUSU DOKUMENTUJÍ PÁŘENÍ

Na konci aktu se samice položí na záda.
Dává tím najevo svou podřízenost a odevzdání se samci.


3.9-ODEVZDÁNÍ SE SAMICE
Toto odevzdání se je nebezpečné pro dříve narozená lvíčata.
Odevzdáním se totiž lvice přestává být ostražitá při obraně vlastních živých mláďat a ta mohou být zabita dominantním lvem.
Ten má především zájem přivést na svět vlastní mláďata.
Mláďata dříve narozená bývají tedy při příchodu dominantního samce často zabita.
Některé samice proto opouštějí smečku se svými mláďaty.
Chtějí je tak uchránit před smrtí až do jejich fyzické dospělosti .


4.0-SAMICE S MLÁĎATY S NOVOU SMEČKOU


Při cestách po Serengeti v období dešťů je auto s náhonem na všechna 4 kola nezbytností.


4.1-AUTO S 4WD

Serengeti je na konci období dešťů zelená a plná barev.
Je to krásný kout přírody. Jen pro zajímavost …Již 5-6 let se vedou spory o silnici, která by vedla přes Serengeti a rozdělila ho tak na dvě části. Vláda tím sleduje rozvoj oblastí, které jsou dnes daleko od civilizace. Ochránci přírody se zase obávají že stavba a provoz silnice bude mít nevratné dopady na tuto cenou lokalitu a že naruší zvyky zvířat, které zde probíhají beze změn po celá staletí.
Stavba silnice začala v roce 2012 a práce v současné době probíhají. Očekává se, že bude nejrušnější dopravní tepnou v severní Tanzánii.
Jaké budou dopady na život na Serengeti , jak ovlivní tradiční migraci směrem na Masai Maru …to je choulostivá otázka. Zatím na ni neznáme odpověď.


4.2-SERENGETI-KRAJINA


4.3-SERENGETI-MIGRACE

4.4-SERENGETI KRAJINA

4.5-SLONI NA SERENGETI

4.6-SERENGETI-KRAJINA

-Serengeti, Tanzánie, květen 2015-

Váš komentář k článku

Pište prosím jen komentáře, kterými se vyjadřujete k tématu. Políčka označená červenou hvězdičkou jsou povinná a bez jejich vyplnění nebude Váš text uložen v databázi. Pro reakci na vybraný komentář klikněte na odkaz „Reaguj na komentář“ pod vybraným příspěvkem nebo napište číslo komentáře, na který reagujete do hranatých závorek např. reakci na komentář č.10 zapíšete [10] viz nápověda


*
*
7191099
*
:-) :-D :-| :-( ;-) ;-D :cool:
Tento článek zatím nikdo nekomentoval.
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace