ŠIMPANZI V MAHALE I. - Tanzánie 2011

Přestože jsme na naší expedici do Tanzanie navštívili nejprve NP KATAVI, v západní části Tanzánie, hlavním cílem naší cesty je fotografování šimpanzů učenlivých v MAHALE MOUNTAIN NATIONAL PARK na břehu jezera Tanganjika. Malé letadlo s námi přistálo na pískovo-travnatém „airstripu“ na břehu jezera Tanganjika. Domeček vlevo je příletová a odletová hala letiště Kalilani ...

Odtud jsme pokračovali motorovým člunem po jezeře Tanganjika zhruba dvě hodiny do kempu Tanapa Bandas, který se stane na 4 dny naším domovem .

Šimpanze lze v Africe nalézt na území 21 států v rovníkovém pásu deštného pralesa od západního pobřeží Afriky až do Tanzanie, Rwandy a Ugandy na východě. Západní Tanzanie je pak nejvýchodnějším výběžkem této šimpanzí populace. Hlavním centrem je velmi známé a hojně navštěvované GOMBE. Méně navštěvované MAHALE, zejména s ohledem na složitější dostupnost dopravními prostředky, bylo prohlášeno národním parkem v roce 1985. Svou zásluhu na tom měl i japonský profesor Nishida, z Kjotské university, zakladatel výzkumného projektu zaměřeného na chování těchto primátů, kteří stojí na vývojovém stupni nejblíže člověku. Sdílíme s nimi dokonce 98% našeho lidského genomu.

Autor: Jan Pavlíček , Vytvořeno: 15. 8. 2011 , 11:54:32 Ohnisková vzdálenost (EQ 35mm): 200 mm, Exp. 1/125 s, f 5,6 , ISO: 2500, Kompenzace expozice: 0 Použitá technika: Canon EOS-1D Mark IV/ EF70-200mm f/4L IS USM Blesk: ne , Stativ: foceno z ruky, Místo: jezero NP Mahale, Tanzánie

Japonci studují šimpanze v Mahale déle než 40 let. Proto jsou šimpanzi zvyklí na přítomnost člověka v této oblasti. Říká se tomu že jsou habituovaní (habituated). Zůstávají ale stále divokými zvířaty a naše chování v jejich blízkosti se řídí velmi přísnými pravidly. V jejich přítomnosti musíme mit nasazeny roušky na ústech a nose. Šimpanzi nemají totiž žádnou odolnost proti běžným lidským chorobám. Než byly přijmuty přísné zdravotní regule, v Gombe i v Mahale umírali šimpanzi na běžnou chřipkovou nákazu. V jejich blízkosti se dále nesmí ani jíst, pít, přibližovat se blíže než na 10 metrů. Je potřeba se vyhnout přímému očnímu kontaktu a všemu , co by mohlo být šimpanzi považováno za agresivní jednání. V přítomnosti tlupy pak lze strávit maximálně jednu hodinu denně. Počet fotografů či pozorovatelů je omezen na 6 osob.

Šimpanzi žijí v horách porostlých hustou subtropickou vegetací na břehu jezera Tanganjika zcela divoce. Aby je bylo možné pozorovat a fotit je základní starostí je především najít v horské džungli. Pomáhají nám v tom zkušení stopaři nazývaní „trekkers“. Pracují pro japonský výzkumný tým a dokonale znají šimpanze a jejich zvyky. Dokonce tak dobře, že jim dali i jména a bez problému je dokáží identifikovat. Přestože se jedná zhruba o 30-ti členou tlupu. Hned první ráno se dozvídáme příznivou zprávu: šimpanzi jsou , podle trekařů , nedaleko našeho kempu. Do báglů dáváme jen kratší objektivy. Širokáče a 70-200ky. Teleobjektiv by byl v husté džungli k ničemu a a navíc by se pěkně pronesl. Vyrážíme po stezkách šimpanzů do džungle.

V průběhu cesty ale dostává náš trekař informaci vysílačkou že šimpanzi se vydali nahoru do hor. Naše krátká vycházka se najednou dramaticky mění. Stoupáme vysoko do hor a po několika hodinách strmého cesty lesem ukazuje můj výškoměr že jsme vystoupali 700 metrů . Z naší šestičlenné výpravy dosud nikdo šimpanze v džungli nefotil a tak vůbec nevíme co nás čeká. Konečně se dostáváme asi po 4 hodinách výstupu do blízkosti zhruba 30 členné tlupy šimpanzů. Pohybují se ve větvích stromů a s pomocí trekařů jdeme za nimi. Šimpanzi se pohybují ve větvích stromů, jsou tmaví ve tmavých korunách stromů. To vše proti slunečné obloze, která prosvítá hustou vegetací. Jsou velmi rychlí. Není vidět kam se tlupa pohybuje. Vnímám jen že jsou najednou všude kolem nás. Focení se ukazuje být velmi složitým.

Autor: Jan Pavlíček , Vytvořeno: 15. 8. 2011 , 12:14:15 Ohnisková vzdálenost (EQ 35mm): 200 mm, Exp. 1/640 s, f 5,0 , ISO: 2000, Kompenzace expozice: -1/3 Použitá technika: Canon EOS-1D Mark IV/ EF70-200mm f/4L IS USM Blesk: ne , Stativ: foceno z ruky, Místo: jezero NP Mahale, Tanzánie

V tom jeden z trekařů volá: „Hunting, hunting“ ……oni loví. Všude je zmatek. Nevím kdo koho loví a kdo je loven …až mi v rychlosti kdosi ukazuje na strom, kde statný šimpanzí alfa samec Pim drží v rukách tělo malé opičky guerézy červené.

Autor: Jan Pavlíček , Vytvořeno: 15. 8. 2011 , 12:04:23 Ohnisková vzdálenost (EQ 35mm): 300 mm, Exp. 1/200 s, f 5,6 , ISO: 2500, Kompenzace expozice: -1/3 Použitá technika: Canon EOS-1D Mark IV/ EF70-200mm f/4L IS USM Blesk: ne , Stativ: foceno z ruky, Místo: jezero NP Mahale, Tanzánie

Nebyla ale dostatečně rychlá. Byla chycena a šimpanzí samec drží její tělo jako dětskou panenku. Postupně , s pomocí dalších příslušníků tlupy malou guerézu ohlodává. Jako první jí ukousl hlavu….a pak jí ukusuje končetiny.

Autor: Jan Pavlíček , Vytvořeno: 15. 8. 2011 , 12:53:34 Ohnisková vzdálenost (EQ 35mm): 300 mm, Exp. 1/500 s, f 5,6 , ISO: 2500, Kompenzace expozice: -2/3 Použitá technika: Canon EOS-1D Mark IV/ EF 300mm f/4L IS USM Blesk: ne , Stativ: foceno z ruky, Místo: jezero NP Mahale, Tanzánie

Ačkoliv se šimpanzi živí hlavně rostlinnou stravou, jsou částečnými masožravci. Jejich kořistí bývají právě menší opičky a jiní živočichové.

Autor: Jan Pavlíček , Vytvořeno: 15. 8. 2011 , 13:03:48 Ohnisková vzdálenost (EQ 35mm): 300 mm, Exp. 1/80 s, f 5,6 , ISO: 2000, Kompenzace expozice: -2/3 Použitá technika: Canon EOS-1D Mark IV/ EF 300mm f/4L IS USM Blesk: ne , Stativ: foceno z ruky, Místo: jezero NP Mahale, Tanzánie

Občas pod některým ze šimpanzů z nich praskne větev a šimpanz skončí na zemi. Jeden z nich takhle přistál asi 20 metrů vedle mě. Jak sletěl rozběhl se přímo ke mně. Moje první reakce byla otočit se a utéct. Ale trekař jen hlesnul: „Don´t move ! …nehýbej se. Ztuhnul jsem a šimpanz kolem mne proběhl ve vzdálenosti pár centimetrů. Za chvíli sletěl další . Tu větev co pod ním praskla si stále držel v ruce a jak utíkal kolem mne tak mne to větví pěkně šlehnul přes nohy. Dělám spoustu fotek . Je nutné vysoké ISO, EV posunout do plusu a fotit, pokud možno, „na plnou díru“. Obrovskou výhodou jsou objektivy s vysokou světelností. Jsme hluboko v džungli , kam se sluneční světlo dostává jen velmi sporadicky. Navíc jsou šimpanzi hodně v pohybu. Moc za nimi nemůžeme protože se pohybujeme v hustém podrostu na prudkém svahu. Ze spousty fotek, které jsem udělal jich nakonec vyšlo jen naprosté minimum. To když se některý ze šimpanzů na chvilku zklidnil nebo vykoukl z koruny stromů. Dost složité focení….

Autor: Jan Pavlíček , Vytvořeno: 16. 8. 2011 11:05:40 Ohnisková vzdálenost (EQ 35mm): 160 mm, Exp. 1/160 s, f 4,5 , ISO: 1250, Kompenzace expozice: 0 Použitá technika: Canon EOS-1D Mark IV/ EF70-200mm f/4L IS USM Blesk: ne , Stativ: foceno z ruky, Místo: jezero NP Mahale, Tanzánie

Povolená hodina uběhla my se musíme vrátit dolů z horského hřebene. Nepočítali jsme s tak dlouhým trekem. Nemáme už žádnou vodu. Dolů to jde sice rychleji ale je to znovu 700 metrů výšky stezkami v džungli. Máme toho všichni dost. Je vedro, pot z nás jen teče. Nedostatek vody a solí nám dává zabrat. Zachránila nás horská bystřina. Váháme, zda se můžeme napít. Náš trekař nás přesvědčuje slovy: naši Japonci z toho pijí už 20 let a všichni jsou zatím naživu…. Tak jo. Věříme mu.

Po návratu padneme do postelí. Doslova. K večeru se jdeme vykoupat do jezera. Teprve teď si všímám jak je voda neskutečně čistá. Jezero Tanganjika je jedním z největších překvapení téhle cesty. Koupání v něm je pak nečekaným a příjemným bonusem. V takhle čisté vodě jsem už hodně dávno neplaval….

Autor: Jan Pavlíček , Vytvořeno: 15. 8. 2011, 18:43:36 Ohnisková vzdálenost (EQ 35mm): 50 mm, Exp. 1/60 s, f 11 , ISO: 100, Kompenzace expozice: - 1/3 Použitá technika: Canon EOS-5D Mark II / Canon EF 50 mm f/1,2 L USM Blesk: ne , Stativ:ne ale s oporou, Místo: jezero Tanganjika, Mahale, Tanzánie

Srpen 2011, NP MAHALE a jezero Tanganjika, Tanzánie, Afrika

Váš komentář k článku

Pište prosím jen komentáře, kterými se vyjadřujete k tématu. Políčka označená červenou hvězdičkou jsou povinná a bez jejich vyplnění nebude Váš text uložen v databázi. Pro reakci na vybraný komentář klikněte na odkaz „Reaguj na komentář“ pod vybraným příspěvkem nebo napište číslo komentáře, na který reagujete do hranatých závorek např. reakci na komentář č.10 zapíšete [10] viz nápověda

1421201217
:-) :-D :-| :-( ;-) ;-D :cool:
Tento článek zatím nikdo nekomentoval.
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace